שיחה ליום ירושלים  (תשע"ט)


יש לברר, מה העניין של יום ירושלים שמציינים אותו במיוחד יותר מכל מקום אחר בארץ ששוחרר במלחמות על ידי צה"ל? אפשר לומר, כי מדובר בעיר הבירה ובעיר קדושה במיוחד החשובה לעם ישראל. אך כידוע, בהעדר בית המקדש, וגם הר הבית אינו ממש בידינו, אין משמעות לקדושת ירושלים. שהרי אי אפשר להקריב קרבנות, ואי אפשר לאכול מעשר שני בקדושה, שהרי היום מחללים את המעשר השני על מטבע ולא אוכלים את הפירות בירושלים. ונראה להסביר שירושלים יש בה את יסוד האחדות, שמחברת את כלל ישראל לגוף אחד. כמו שאמרו חז"ל, שירושלים לא נתחלקה וכולם מרגישים קשר וחיבור לירושלים. וכן מתאר דוד המלך בספר תהילים את תחושתו בהיותו בירושלים:

"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ: עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם: יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו: שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה': כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד: שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ: יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ: לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ: לְמַעַן בֵּית ה' אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ" (תהילים קכב, א-ט). ומובא במדרש: "ירושלים הבנויה. א"ר יוחנן אמר הקדוש ברוך הוא לא אבוא בירושלים של מעלה, עד שאבוא לירושלים של מטה (שנאמר בקרבך קדוש ולא אבוא בעיר (הושע יא ט)), ומי איכא ירושלים למעלה, אין דכתיב ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדו. א"ר יהושע בן לוי עיר שהיא עושה כל ישראל חברים" (מדרש תהלים (שוחר טוב, בובר). רואים בפשט הפסוקים את האחווה השוררת בירושלים ואת החיבורים הרבים שירושלים מחברת - בין כל השבטים, וממילא בין הקב"ה לעם ישראל. שיש ירושלים של מעלה המהווה את השורש של ירושלים של מטה. וכשעם ישראל מגיע לירושלים ומתחברים זה לזה, אז נוצר חיבור בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, וירושלים נבנית בשלימות ומהווה בסיס לבניין בית המקדש, וכך מגיעה הגאולה. גם השם ירושלים כולל ניגוד בין הפכים – יראה ושלום (מדרש). מצד אחד, הגויים רוצים להילחם על ירושלים ומנסים לחבל בזהותה היהודית והישראלית עד היום, כמו בכל הדורות שעברו, ומאידך, הם מבינים שיש קשר מיוחד של עם ישראל לירושלים, ורק על ידי חזרת ישראל לארצו, ובמיוחד לירושלים, יגיע העולם לתיקונו המלא ויביא שלום בעולם, כמו שמתואר בנבואת אחרית הימים בספר ישעיהו. נמצא, שרק בירושלים יש את יסוד האחדות והשלימות בתוך עם ישראל, ובין הקב"ה לישראל. ורק לירושלים יש את החיבור בין המימד הלאומי, היינו, ירושלים של מטה, למימד הרוחני-פנימי, היינו ירושלים של מעלה. כמובן, שכל החיבורים של ירושלים מהווים בסיס לבניין בית המקדש שייבנה על בסיס האחדות הגמורה ויהיה תל תלפיות שכל הפיות פונות אליו. יהי רצון שנזכה לראות בבניינה של ירושלים ובבניין בית המקדש במהרה בימינו אמן!
האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים