פרשת ראה


מדוע דווקא מצוות צדקה מצילה ממוות?

 

בפרשתנו ישנה התייחסות רחבה ביותר למצוות צדקה. התורה מונה מספר לאווים ומצוות עשה בקשר למצוה זו: "כִּֽי־יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר־ ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת־לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת־יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיֽוֹן כי־פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת־יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לֽוֹ: הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן־יִהְיֶה דָבָר עִם־לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָֽרְבָה שְׁנַֽת־הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵֽינְךָ בְּאָחִיךָ הָֽאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל־ה' וְהָיָה בְךָ חֵֽטְא: נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא־יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל׀ הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָֽל־ מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶֽךָ כי לֹא־יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל־כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת־יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶֽך" (דברים טו, ז-יא). וידוע הפסוק במשלי: "וצדקה תציל ממוות" (משלי י, ב,יא,ד). מדוע דווקא מצוות צדקה מצילה ממוות, ומדוע התורה כופלת את הפעלים בעניין צדקה, כמו: "פתוח תפתח", "נתן תתן", "והעבט תעביטנו"? ונראה לומר, שמצוות צדקה ונתינה לאחר, היא מדרכי ה' יתברך. כמו שכותבת התורה: "עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָֽה: וַאֲהַבְתֶּם אֶת־הַגֵּר כִּֽי־גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָֽיִם: אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא אֹתוֹ תַעֲבֹד וּבוֹ תִדְבָּק וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵֽעַ" (דברים י', יח-כ). רואים מכאן במפורש, שמדרכי ה' לתת לגר ולנצרך לחם ושמלה, ולכן הדרך לעבוד את ה' ולדבוק בו, הוא על ידי מצוות צדקה. וממילא, מי שדבק בקב"ה, הרי הוא נמצא בחיים ואינו בר מוות. כמו שכתוב: "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום" (דברים ד, ד). לכן הדרך הטובה ביותר להדבק בקב"ה, היא לתת צדקה ולעשות חסד. וכן מובא ברמב"ם על פי חז"ל:

"
חייבין אנו להזהר במצות צדקה יותר מכל מצות עשה, שהצדקה סימן לצדיק זרע אברהם אבינו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו לעשות צדקה,

ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה שנאמר בצדקה תכונני, ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה שנאמר ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" (הל' מתנות עניים, פרק י הל' א). ולגבי הכפילות בפעלים בעניין מצות צדקה, מובא ברש"י, שיש לתת צדקה כמה פעמים, ולא להסתפק בנתינה חד פעמית. אבל אפשר להוסיף, שמי שפותח את ידו לתת לאחרים, ה' נותן לו בעצמו. ומי שנותן לאחרים, ה' נותן לו בעצמו. כי כך הן מידותיו של הקב"ה – מידה כנגד מידה. והסביר לי יפה פעם, עני אחד, שמי שידו קפוצה, ואינו פותחה לתת לאחרים, ה' לא יכול לתת לו ברכה ושפע, כי ידו סגורה, וכשאדם פותח את ידו וביתו לאחרים, ה' נותן לו בהרחבה ובעין טובה. וידוע מה שאמרו חז"ל על מגילת רות, על הפסוק בו אומרת רות: "האיש אשר עשיתי עמו" – "יותר ממה שעושה בעל הבית עם העני עושה העני עם בעל הבית (שמקבל בעצמו שפע רב וברכה מהקב"ה).


יהי רצון שנזכה להיות תמיד מן הנותנים לאחרים באהבה ובשמחה, ובזכות זה, יתן לנו הקב"ה שפע ברכה והצלחה, ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו, אמן!




דיני מצות צדקה:



א. מצות צדקה היא חשובה ביותר ויש בה כמה לאווים ועשים, ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה. לכן יש להקפיד לתת צדקה ככל יכולתו בכל יום. והמנהג לתת צדקה לפני התפילה ב"ויברך דוד" כשמגיעים למילים "ואתה מושל בכל", או "והעושר והכבוד לפניך".
ב. גם נשים חייבות  בצדקה, אך לא יתנו סכום משמעותי בלי רשות מבעליהן. קטנים לא חייבים בצדקה אא"כ יש להם כסף משלהם, יתנו מדי פעם משום חינוך.
ג. שיעור הצדקה המינימלי - שלישית השקל בשנה, שזה כשלושים ש"ח. אבל למעשה יתן יותר ככל יכולתו.ר
ד. ישנו חיוב גם מצד מעשר כספים, אך יש הסבורים שזה מנהג. משמעות הדברים, לתת עשירית מהרווחים בכל חודש לצדקה. מי שיש לו ילדים מעל גיל שש, והוא תומך בהם כלכלית, יש אומרים שזה נחשב גם חלק ממעשר הכספים.


ה. מי שיש לו חובות גדולים או מינוס בבנק פטור ממעשר כספים וישתמש ברווחים לכיסוי החובות או המינוס בבנק.




 

 

שבת שלום ומבורך!

האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים