הלכות נופש וחופשה כהלכה

א. כשבוחרים מקום לנופש, צריכים לקחת בחשבון כמה דברים, מבחינה הלכתית:   


1. המקום כשר למהדרין. 2. אם נמצאים בשבת, שיש סידורים טכניים המאפשרים פעילות בשבת. כגון שיש עירוב במקום, דלת החדר אינה מפעילה תאורה ומזגן, יש מיחם חשמלי עם סידור לשבת, בית כנסת עם מניין להתפלל וכיו"ב. 3. בריכת שחיה וחוף ים נפרד, לגברים ונשים.  4. בית כנסת עם מניין להתפלל שלוש פעמים ביום.


ב. אין לטייל בחו"ל גם כשמדובר בתקופה קצרה מאוד וקונים כרטיס הלוך חזור. רק לצורך מצוה ופרנסה התירו לצאת לחו"ל לזמן קצר על מנת לחזור. התירוץ המקובל, שהרבה נוסעים וזה התפשט בציבור הדתי והחרדי, אינו סיבה לעבור על הלכה מפורשת בשו"ע (או"ח תקל"א, ד' ובמ"ב שם). גם אין לנסוע לחו"ל לבקר בקברי צדיקים, שהרי ישנם מספיק קברי צדיקים בארץ.


ג. בתחילת הנסיעה, לאחר כשלושים וחמש מ' מהיציאה מן העיר אומרים תפילת הדרך. לאשכנזים, על כל נסיעה של 4 ק"מ ("פרסה") בכביש בין עירוני, ולספרדים, רק אם נוסע הלוך וחזור 72 דקות. אם נוסע למקום הנופש לא יברך כל יום שמטייל תפילת הדרך, רק ביום הראשון בדרך למקום הנופש, וביום האחרון כשחוזר לעירו או יישובו.


ד. אם רואה נוף מיוחד ונדיר ביופיו, כמו הרים גבוהים ומיוחדים, מכתש גדול, נהר גדול או ים, מברך: "ברוך אתה...עושה מעשה בראשית" (בשם ומלכות). וכשמגיע לים התיכון, לספרדים, מברך: "שעשה את הים הגדול", ולאשכנזים, מברך: "עושה מעשה בראשית".


ה. אם נמצא בגן חיות ורואה קופים או פילים, מברך: "ברוך משנה הבריות" בשם ומלכות. יש לציין, שכל ברכות הראיה, מברך אחת לשלושים יום, אם לא ראה את הנוף, הים, החיות הנ"ל וכיו"ב.


ו. לגבי ביקור במקומות של מים, יש להיזהר שלא לרחוץ או לשחות במקום מעורב שיש בו נשים השוחות במים, משום איסור צניעות. אם אפשר, ילך למקום צדדי וישחה, בתנאי שאין שם בנות או נשים לא צנועות. אם כבר נמצא במים ובאות נשים בלבוש לא צנוע, אם יכול להתרחק שלא יראה - מותר, ואם לא - אסור ויצא מן המקום או יתרחק כנ"ל. אם יש בנות המלובשות בלבוש צנוע ושוחות במים - מותר להמשיך לשחות ולהיות שם, אך לא יתבונן בהם בכוונה.


ז. יש להקפיד על תפילה במניין כל יום, שלוש תפילות ביום. רצוי בבית הכנסת, אך לפחות במניין. ובימים של קריאה בתורה, ידאג שיהיה ספר תורה. לכן עדיף לנפוש ביישוב דתי שיש בית כנסת ותפילות מסודרות.


ח. יש להיזהר שלא ללכת למקומות מסוכנים, כגון ללכת על שפת תהום, או מסלולי טיול לא מסומנים וידועים, או ים סוער וללא מציל, או קפיצות לנחלים ונהרות ממקומות גבוהים וכד'. וכמובן, לנסוע לפי כללי החוק, במהירות מותרת וכשכולם חגורים, ולהקפיד על כללי הזהירות וחוקי התנועה.


ט. אם שוכר צימר או דירה וכד', יכול להשתמש בכלים רק אם הם כשרים בוודאות והוטבלו במקווה כדת. לכן, אם שוכר מקום שהשתמשו בו גם חילונים או גויים, ישתמש רק בכלים שלו ולא במיקרוגל  ובכלים של המקום, אא"כ יכשירם כדת.


י. לגבי מיקרוגל שלא ידוע אם כשר, יכול להשתמש בו בקופסה סגורה. ואם הוא נקי ולא בן יומו, היינו, שלא השתמשו בו ב 24 שעות אחרונות, יכול להשתמש גם בכלי פתוח. ורצוי להכשיר המיקרוגל ע"י שיערה מים רותחים על הצלחת מהזכוכית וישימו כלי עם מים ואבקת סבון שיתאדה במיקרוגל למשך 7 דקות (אפילו לא רצוף, ע"מ שהמיקרוגל לא יתקלקל).


יא. לגבי תנור אפיה חשמלי, לא ישתמש בו ללא הכשר. ההכשר הוא על ידי נקיון היטב, 24 שעות ללא שימוש, והדלקת התנור בחום הגבוה ביותר למשך כשעה. בתבניות אין להשתמש. בגז (כיריים של גז) יכול להשתמש בלא הכשר מיוחד, אם לא ברור שבשלו בו משהו לא כשר או בשר בחלב. ועדיף ללבן את החצובה באש (5 שניות בכל מקום) ולהדליק את כל הלהבות למשך שעה.


יב. לגבי מנגל, יש להכשיר הרשת על ידי ליבונה באש כנ"ל. וצריך ליבון חמור, היינו שניצוצות ניתזים ממנו או שיאדים או תשיר קליפתו. לכן, ראוי לא להכשירו, אלא לשים רשת חדשה או להביא מנגל מהבית.

יג, אין לקנות דברי מאכל ומשקה במקום שאינו כשר בהכשר רבנות רגילה, מהדרין או בד"ץ. ואם קונה דברים באריזה, יבדוק שיש הכשר כדת על כל מוצר. גם יזהר מבישולי גויים, היינו אם הגויים מבשלים, גם כשמדובר במאכלים כשרים ומהודרים. ובמקרים מסויימים אין איסור בישולי גויים, כגון, כשיהודי מניח התבשיל על האש (לספרדים) ויש מתירים גם אם יהודי מדליק את האש והגוי מניח על האש ומבשל (אשכנזים. ובשעת הצורך והדחק, גם ספרדים יכולים לסמוך על זה).


יד. לגבי פירות, ירקות וקטניות, צריך לוודא שהופרשו תרומות ומעשרות. בפירות, צריך לוודא שאינם ערלה (ויש מתירים בסתם פירות שאינם ערלה, כי רוב פירות השוק אינם ערלה. אבל במקום שניתן לבדוק ולברר, יש לעשות כן).


טו. אין להשתתף במסיבות או מופעים שמנגנים בהם בכלי נגינה, אלא א"כ מדובר בשירי קודש של הלל והודאה לקב"ה או שירים המבטאים אמונה ואהבת ה', והם עומדים בכללי הצניעות כמובן.


טז. גם בימי הנופש, יש להקפיד על קביעת עיתים לתורה ודברי תורה בנסיעה ובארוחות ובכל הזדמנות שיש.


יז. לגבי הלבוש בזמן התפילה, רצוי כמובן, לבוש מכובד, כגון מכנסיים ארוכות, אך אם זה לא מתאפשר, יכול גם עם בגד קצר, ובלבד שלא יעבור זמן התפילה או יפסיד המניין. ויתפלל במקום צנוע במניין. ואם אין מניין ולא יכול להגיע למניין, יתפלל ביחידות, אך לכתחילה יתפלל במניין.


יח.  גם בנות צריכות להתפלל לפחות פעם אחת ביום, ועדיף שחרית או לפחות מנחה. ולגבי אשכנזיות, לכתחילה יתפללו שחרית ומנחה. ויכולות להתפלל לכתחילה ללא מניין.


יט. אין לבקר בכנסיות ומקומות שעובדים בהם עבודה זרה, אא"כ מדובר במקום חרב, שאז גם מברכים: "שעקר עבודה זרה מארצנו".


כ. אסור לכהן לבקר בקברי צדיקים, אא"כ עומד מרחוק (לפחות 4 אמות שהן כשני מטר, ועדיף יותר) ואינו נמצא תחת סככה אחת עם הקברים.




חופשה נעימה ובטוחה לכולם!

האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים