שאלה: כיום מוצע למכירה בשווקים שמן שנקרא: "שמן למאור". שמן זה מיועד להדלקה לכבוד שבת או בחג החנוכה. שמן זה זול מאוד (בסביבות 10 ש"ח בממוצע לליטר או פחות), פחות משליש מחיר משמן זית רגיל. חסרונו, שאינו שמן זית טהור, כי הוא עשוי משאריות השמרים בשמן, הוא מר מאוד ואינו ראוי לאכילה. האם ניתן או ראוי להשתמש בו להדלקה בחנוכה? תשובה: מצד אחד חז"ל קבעו בהלכה שכל השמנים והפתילות כשרים לנר חנוכה (שבת כא:, שו"ע סי' תרע"ג, א). מאידך, מובא בפוסקים, ששמן שנמצא בו עכבר, הרי הוא מאוס ואסור לנר חנוכה, משום "הקריבהו נא לפחתך" (מ"ב שם סק"ג). לפי"ז, שמן למאור שעשוי מחומר שעיקרו לכלוך ושייריים של השמן הטהור, והוא מר ואינו ראוי לאכילה, הרי הוא פסול או לא ראוי לנר חנוכה. במיוחד שחז"ל אמרו שיש להתנאות במצוות, היינו, לעשות תשמישי מצוה נאים ככל שניתן, משום: "זה א-לי ואנוהו", ובודאי ששמן מר אינו משובח במיוחד. וכן יש עניין, שהשמן שמדליקים בו יהיה כמו השמן שבבית המקדש, שהיה שמן זית זך משובח וראוי לאכילה, ואילו שמן למאור, אינו זך ואינו ראוי לאכילה. ונחלקו הפוסקים בעניין שמן למאור שאינו ראוי לאכילה, אם כשר או מהודר להדלקה (ע' מ"ב מהד' "דרשו", סי' תרע"ג על המש"ב סק"ד. הרב אלישיב אוסר, והרב קרליץ מתיר, והאריך בזה, ע"ש). למעשה: שמן למאור כשר להדלקה אך איננו מהודר, וגרע משאר שמנים שאינם שמן זית וראויים לאכילה. ויעשה מאמץ להדליק בשמן זית טהור שאינו מבושל (כבישה קרה). שאלה: מה עדיף להדלקה בחנוכה, שמן למאור, שהוא מר ואינו ראוי לאכילה, או נרות שעוה? תשובה: נראה שיש עדיפות לשמן למאור על נרות שעוה, כי בכל זאת הנס נעשה בשמן, וידועה שיטת המהר"ל מפראג, שנרות שעוה פסולים להדלקה, כי אינם קרויים נר אלא אבוקה (נר מצוה עמ' כד). אז אמנם, למעשה מכשירים נרות שעוה להדלקה, נראה ששמן למאור עדיף מהם. שאלה: האם ניתן להשתמש בשמן מוצק להדלקת הנרות בחנוכה? יש בחנויות ערכות מוכנות להדלקה, ויש שעשויות משמן זית נוזלי, ויש שעשויות משמן זית מוקשה. מה עדיף? תשובה: עדיף להשתמש בשמן זית נוזלי. כיון שיש סוברים, שלא מהודר להדליק בשמן מוצק, כיון שאינו דומה לשמן שהיה בבית המקדש שהיה נוזלי. וגם נראה ששמן מוצק הוא פסול להדלקה במקדש כי אין עליו שם של משקה. אמנם יש מתירים גם שמן מוצק, כי הוא נעשה נוזלי מיד לאחר ההדלקה, וגם לא צריך שהשמן של חנוכה יהיה בדיוק כמו השמן שבמקדש. יש לציין, לכל הדעות שמן מוצק הוא כשר רק נחלקו אם הוא מהודר (עיין במ"ב מהד' "דרשו" סי' תרע"ג, מ"ב סק"ד).
|